Leishmaniose

Leishmaniose hos hunde

Beskyt din hund mod alvorlig sygdom inden ferien sydpå i Europa. Leishmaniose forårsages af en parasit. Parasitten overføres til hunden ved stik af sandfluer - ikke at forveksle med myg - som er udbredt i landene omkring Middelhavet, bl.a. Italien, Grækenland, Spanien og den sydlige del af Frankrig.
Har man planer om at tage sin hund med på ferie i disse lande, kan man nu få en forebyggende behandling hos dyrlægen.

Vaccinér hunden inden ferien
Leishmaniose hos hunde har været kendt i mere end 20 år, og der er til dato ikke fundet nogen helbredende behandling. Det gør det vigtigt at forebygge - og for at opnå tilstrækkelig beskyttelse, skal der vaccineres 3 gange med 3 ugers mellemrum. Herefter vil det kun være nødvendigt med 1 årlig vaccination for at vedligeholde hundens immunforsvar.

Er din hund smittet?
Hvis din hund får parasitten i kroppen, vil symptomerne ikke altid kunne ses med det samme. De kan udvikle sig langsomt, så hunden egentlig virker rask, selv om den er smittet.
Symptomerne på Leishmaniose er bl.a. feber, tab af pels især omkring øjnene, vægttab, problemer med hud og kløer, samt at den mister lysten til at motionere. Hundens indre organer bliver også påvirket, og det kan føre til blodmangel, gigt og nyresvigt.
Eksperter vurderer, at der i dag er 2,5 millioner smittede hunde i Europa.

For at vaccination skal være effektiv, må hunden ikke være smittet med Leishmaniose eller på anden måde være svækket. Derfor er det vigtigt at bestille et helbredstjek mindst 10 uger før ferien sydpå.

Skal din hund vaccineres, skal der som nævnt først foretages en test for at sikre, at hunden ikke på forhånd er smittet med sygdommen (såfremt den tidligere har været med i udlandet).

Dernæst 3 vaccinationer med 3 ugers interval.

Dyrlæge Poul B Nielsen, juli 2014