Flåter hos hund og kat

Der bliver flere flåter ("tæger") i Danmark år for år. Selve flåtbiddet er ikke farligt, men mange flåter er inficerede med mikroorganismer, som kan give alvorlige sygdomme hos hund og kat. (og mennesker). Der findes dog gode muligheder til forebyggelse af sygdommene.

En af de sygdomme, der kan overføres fra flåter til hund og kat i Danmark, er Borreliose. Som regel skal flåten have siddet på værten (hunden/katten) i mindst 24 timer, før der kan være risiko for smitte.

En anden flåtoverført sygdom, som er kendt i Danmark, er Anaplasmose. Også her gælder det, at smitten som regel tidligst sker efter flåten har siddet fast i mindst 24 timer.

Du kan læse hvad dyrlæge Jens Esmann i 2011 har skrevet om Anaplasmose.

Endelig har man også nu fundet det virus, som medfører sygdommen TBE hos mennesker, i flåter flere steder i Danmark. Virus kan overføres til værten såsnart flåten har bidt, og her er det altså ikke tilstrækkeligt at fjerne flåten indenfor 24 timer for at undgå smitte.

I andre lande - både sydligere og nordligere - kan der være flere flåter, og de kan indeholde andre sygdomsfremkaldende mikroorganismer end de danske.

Hvad kan du så gøre?

Det nyeste (forår 2014) er en tyggetablet til hunde. Den virker 3 måneder, og skulle dræbe lopper i løbet af 8 timer og flåter i løbet af 12 timer. Den har flere fordele: det er lettere at give end pipetterne i nakken; hvis børn kommer i kontakt med hunden, vil de ikke komme i kontakt med giften; hunden kan bade/vaskes uden at effekten forsvinder; et godt bud, hvis du ikke synes pipetterne virker godt nok. Tabletten er på recept, så du skal kontakte os hvis du vil prøve det.

Til katte (og til hunde) findes et halsbånd med særdeles god effekt på såvel lopper som flåter. Det virker 7-8 måneder. Er også på recept, så du skal hente halsbåndet eller en recept hos dyrlægen.

Vi kan nu tilbyde en vaccine mod Borreliose. Den er godkendt til hunde, men ikke til katte. Vaccinen skal gives 2 gange med ca. 3 ugers interval, og skal derefter blot gentages én gang om året. Den beskytter mod de Borrelia-typer, som er mest almindelige hos os. Hvalpe kan vaccineres fra 12 ugers alderen.
Bedst er det at vaccinere sidst på vinteren/først på sommeren, så hundens immunforsvar er på toppen når flåtsæsonen begynder.

Men derudover gælder det om at fjerne flåten inden den har siddet længe på værten. Det kan fx gøres med en tægetang.

Mange flåter er så små, at de kan være vanskelige at opdage. Pour-on midler til at dryppe i nakken vil i mange tilfælde slå flåten ihjel, men det kan vare 24-48 timer fra flåten bider sig fast, til den er død.

Konklusion

Hvis du er bekymret for flåtoverførte sygdomme, eller hvis du skal have hunden (eller katten) med til områder, hvor flåter er mere udbredte, end hvor du bor, bør du kontakte dyrlægen for at høre, om det vil være en fordel at få et receptpligtigt flåtmiddel istedet for dem, man kan købe i håndkøb.

Som altid gælder det: det er bedre at forebygge end at forsøge at helbrede sygdom.

Dyrlæge Poul Borch Nielsen, maj 2015